Villkor

INNAN KÖPET 

För att vi ska kunna kontrollera att artikeln passar med ditt fordon är det viktigt att lämna så mycket information som möjligt. 

  • Uppge ditt registreringsnummer 
  • Uppge ditt bilfabrikat, bilmodell, kaross och årsmodell 
  • Uppge originalnummer och/eller artikelnummer. Informationen finns på din artikel som ska ersättas, antingen stansad eller med etikett. Fotografera denna information och skicka till oss 
  • Bifoga gärna bild på din artikel och eventuellt även en bild på fordonet. 

FRAKT- & BETALALTERNATIV 

Respektive artikel kan ha olika frakt- & betalningssätt samt tillkommande frakt- & betalavgifter. Aktuella alternativ presenteras innan genomförd och godkänd order.Möjliga alternativ som säljare kan erbjuda är enligt nedan:  

  • Hämta hos oss: Inga avgifter tillkommer om du väljer att hämta och betala kontant. Vid förbetalda ordrar, eller ordrar som ska betalas med faktura eller delbetalning kan avgifter tillkomma och det krävs även uppvisande av beställarens legitimation vid uthämtning. 
  •  
  • Plusgiro / Bankgiro: Enligt överenskommelse med säljare överför du aktuell summa till säljarens angivna Plusgiro / Bankgiro samt med referensnummer. Återkoppla därefter till säljaren att inbetalning skett. När säljaren kontrollerat din betalning levereras din order. 
  •  
  • Faktura: Vi erbjuder Klarna fakturering till privatpersoner och företag, med betalningsvillkor 14 dagar resp 30 dagar. Fakturaavgift tillkommer och varierar beroende på ordervärde.  
  •  
  • Direktbetalning: För dig som är ansluten till internetbanken hos SEB, Swedbank, Nordea eller Handelsbanken. När du väljer att genomföra ett köp skickas du till din internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. 
  •  
  • Bank/Kreditkort: VISA och MasterCard/EuroCard. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid, samt kortets CVV2/CVC-kod. Pengarna reserveras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. All information rörande transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade för mycket hög säkerhet. Integrerade samarbetspartner för kort- och direktbetalning är Klarna 
  • Swish / Swish Handel: Vid val av Swish genomför du din order och i efterhand får du Swishnumret att betala in till. Vid Swish Handel kan du betala din order direkt i samband med beställningen genom att öppna din Swish-app och godkänna betalningsbegäran. 

RETUR 

Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara. VI informerar då om hur en retur går till. 

ÅNGERRÄTT 

Ångerrätten regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Ångerrätten gäller inte för näringsidkare. Som konsument har du 14 dagars ångerrätt och ångerfristen börjar löpa den dagen efter du tagit emot varan. Du har rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning. Du har också rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om varan hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt (för att fastställa egenskaper och funktion) förbehåller sig säljaren rätten att göra värdeminskningsavdrag på beloppet som ska återbetalas. Värdeminskningsavdraget motsvarar den faktiska värdeminskningen på enskild vara och det är vi som har bevisbördan för värdeminskningens storlek. Kontakta oss innan du skickar tillbaka varor eller följ eventuellt medföljande instruktioner. Du kan kontakta oss via ditt via e-post eller telefon.  

Vid åberopande av ångerrätt: 

  • Kontakta och informera oss inom 14 dagar från det att du har mottagit varan. 
  • Returnera varan med kartong och det avsedda inneremballaget snarast efter att du meddelat oss om att avtalet frånträds och följ säljarens instruktioner gällande retur. 
  • Spara ditt kvitto på försändelsen som bevis på att du skickat tillbaka varan. 
  • Återbetalning sker senast inom 14 dagar från det att varan mottagits av oss eller då konsumenten kan visa att varan har skickats tillbaka. 

REKLAMATION 

Du har som konsument 3 års reklamationsrätt, för att kunna reklamera ett fel (exempelvis fel på vara, felleverans, transportskada) måste du göra detta inom skälig tid (normalt inom 2 månader) från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel. Vid reklamation som sker efter att sex månader passerat råder istället omvänd bevisbörda, vilket innebär att du som köpare måste bevisa att det rör sig om ett ursprungsfel. 

TRANSPORTSSKADOR 

Om den levererade artikelns transportemballage uppvisar skador ska du be transportören eller expediten att göra en anmärkning innan du kvitterar ut paketet. Behåll även allt emballage vid skada. Varan ska omedelbart packas upp för att se om något saknas eller är skadat. Ibland kan en leveransskada vara osynlig på emballaget medan artikeln kan ha tagit skada. Anmälan om skadat gods ska utan dröjsmål anmälas till oss. 

DEFEKT VARA 

Majoriteten av alla artiklar är kvalitetskontrollerade men säljs i befintligt skick. Kvalitén på artikeln redovisas i svarslistan samt inne i artikelinformationen. Vi ansvarar inte för så kallade medföljande slitagedelar/förbrukningsdelar som kan ingå i den köpta bildelen. Med slitagedelar avses exempelvis spännrullar, remmar, vattenpumpar, tändstift, bromsbelägg osv. Vi ansvarar inte för fel som orsakats av felaktig montering. Artikeln ska monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer och/eller på ett fackmannamässigt sätt. För vissa reparationer krävs – enligt tillverkarens rekommendationer – att slitagedelar byts ut i samband med att artikeln monteras. Att artikeln monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer innefattar även en skyldighet för dig att ta reda på vilka komponenter som enligt tillverkaren ska ersättas med nya. Vänd dig alltid till auktoriserad verkstad eller till biltillverkaren vid minsta tveksamhet avseende montering och vilka slitagedelar som ska bytas ut. Vi ansvarar inte för fel som orsakats av olyckshändelse, vanvård eller liknande efter tidpunkten för artikelns avlämnande. 

SEKRETESSPOLICY 

Informationen du lämnar om dig själv används endast internt på sajten och hos oss. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. 

SAMMANSTÄLLNING – KOSTNADER 

Kostnader som kan förekomma utöver din order: 

  • Fraktavgifter tillkommer till ditt köp. 
  • Outlösta paket: Debiteras för de omkostnader de orsakat. 
  • Delleverans av order: Endast på din begäran, medför ytterligare fraktkostnad för dig. 
  • Returfrakt: Vid för sen avbeställning. 
  • Returfrakt: I samband med ångerrätt. 
  • Tillkommande fraktkostnader vid köp av extratjänster som exempelvis hemleverans, byte av mottagare, utlämningsställe, byte av datum och tid. 
  • Värdeminskning av vara vid ångerrätt. Beloppet bedöms från fall till fall.